Údržba kola
Mám tady pár rad pro prodloužení života vašeho kola.
Tak určitě hlavní a nejdůležitější věcí je mít kolo odborně seřízené a promazané. To se týká vás technicky zdatnějších, kteří tuto rozborku a zborku zvládnete sami. Pro ostatní doporučuji každopádně prohlídku servisem. Na tomto základu “kolo v cajku“ je postavena vaše spokojenost s provozem.
A dostáváme se k další části, a to je pečování o kolo mezi těmito prohlídkami. Čistota půl zdraví platí i zde. Po každé vyjížďce je dobré kolo opláchnou vodou, stačí většinou smetáček plus vědro,nebo tekoucí voda z hadice. Nedoporučuji vapku, protože tlak vody sice dobře vypere celé kolo, ale prach a špína se může tímto proudem natlačit i do míst, kam by se dostávali velmi pomalu. Vapku používejte jen před servisováním kola, kdy budete určitě rozebírat náboje a ostatní ložiskové uložení.
No, a jsme u místa, kdy máme kolo sice umyté, leč musíme znovu domazat. Jedná se o tyto součásti: řetěz, přehazovačka, přesmyk, odpružená vidlice, občas i pivoty brzd a místa, která se vám zdají, že už nejdou tak volně a lehce jako předtím. Doporučuji oleje ve spreji, které zasychají a nestávají se z nich lapače prachu. Já osobně mám vyzkoušený Brunox a Silkal.
No a když už se tak mazlíte se svým miláčkem, tak ho nezapomeňte trošku prohlédnout, jestli nemá špalky sjeté skoro až na plech, zda se vám neotvírá ráfek pro své úplné probrždění, zda pláště ve svém povrchu nezačínají dělat místo pro duši, aby se taky koukla na svět a hlavně, jestli vás některé součásti nezačínají bez pozdravu opouštět.
Jo a abych nezapomněl na ty z nás, sebe nevyjímaje, kteří chtějí na svém oři dobýt svět. Dejte ho před cestou do opravdu skvělé kondice, ať je vám putování radostí a nemusíte se potupně vracet domů nejen pěšmo, ale i jiným povozem, nedej bože, aby vám vaše vaše laxnost způsobila nehodu.